أول تصريح لهما.. عروس الإسماعيلية: اتعـــصبت عليه ومش مغـــصوبة على الجوازة.. والعريس: عندنا الموضوع دا عادي واحنا صعايدة وهنقضي شهر العسل في الجونة

أول تصريح لهما.. عروس الإسماعيلية: اتعـــصبت عليه ومش مغـــصوبة على الجوازة.. والعريس: عندنا الموضوع دا عادي واحنا صعايدة وهنقضي شهر العسل في الجونة

في أول تصريح لأزمة تريند مصر بالأمس والتي كان أبطالها عروسين من الإسماعيلية، تلك الأزمة التي تعرضت فيها العروس للضــــ رب والإهانـــــة من زوجها ليلة عرسها، وتصدرت بعد دقائق مواقع التواصل الاجتماعي في مصر وربما الوطن العربي، وشعر رواد مواقع التواصل الاجتماعي أن الحدث فريد من نوعه وغير معتاد حدوثه في مجتمعنا

عروسي الاسماعيلية

وعاش الشارع الإسماعيلاوي ليلة درامية، بدأت بالضــ رب، وانتهت بالر قــــص، ومشهد الاحتضان والحمام، وفي المنتصف عقدت السوشيال ميديا محاكم عاجلة لإدانة عريس انهــ ال بالضــ رب على عروسه وسط الشارع، ما دفعه للخروج في مقطع مصور، وأمامه “عشاء العرسان”، وهو يحتــ ضن عروسه ويحمد الله الذي نجاه من العين التي أصــ ابتهما.

عروسي الاسماعيلية

أصبحت العروسان عبدالله أحمد 26 عامًا، ومها محمد 24 عامًا، بين ليلة وضحاها من انتشار المقطع المصور لأزمتها مع زوجها ليلة الزفاف وتعرضها للضــ رب والإهانة من قِبله، حديث مواقع التواصل الاجتماعي، ومازالت الأخبار الخاصة بالعروس وتفاصيل هذه الأزمة وردود الفعل حولها تتوارد تباعًا، وكان آخرها ما كشفته خبيرة التجميل أو الميكب ارتست، مها الخولي، التي تولت تزيين العروس، من تفاصيل اللحظات الاخيرة قبل نزولها لعريسها.

عروسي الاسماعيلية

تباينت ردود أفعال مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، في أعقاب واقعة اعـــ تداء عريس على عروسه بفستان الزفاف، وعقب خروجها من الكوافير في الإسماعيلية، وما صاحبها من حالة جدل بين رواد مواقع الاجتماعي.

أول تصريح لعروس الإسماعيلية

قالت العروس إنها تحب زوجها ولا يوجد شيء يجبرها على الزواج به إذا لم تكن تُكِن له مشاعر حب، كما أكدت أنها عــ صبية وكذلك زوجها مما جعل الخــ لاف يشتعل بينهما بسهولة.

عروسي الاسماعيلية

وتابعت قائلة: المشــ كلة فيّا كنت عصــ بية بزيادة ومش عبد الله بس اللي اتعــ صبت عليه لكن اتعــ صبت كمان على الميكب أرتست وبتاعة الفستان، وروحنا بعد كده على القاعة واتصورنا والفرح تم وكل حاجة بقت تمام.

أول تصريح لعريس الإسماعيلية

قال عبدالله (العريس) إنه “صــ ُدم من رد فعل الناس على السوشيال”، متابعًا: عندنا الموضوع دا عادي، وكمان هي بنت عمي قبل ما تكون مراتي، بينما ردت العروس بقولها: أنا بحب عبد الله ومش مغــ صوبة على الجوازة، بل زادت بأنها “تعــ صبت على الميك أرتست وعلى كل الناس قبل المشــ كلة، وهو ما تسبب في تطور الشــ جار مع عريسها.

 

دافع العريس بشكل متكرر عن صفات الصعيدي بقوله: إحنا لو سافرنا فرنسا ولا أمريكا الصعيدي هيفضل صعيدي، متابعًا: مش ببص للشهرة ومش فارق معاية الناس على السوشيال ميديا، كاشفًا أنهما يحضران لقضاء شهر العسل في مدينة الجونة.

عروسي الاسماعيلية

وأوضح أنهما أولاد عم أشقاء و”متربين مع بعض وأي بيت مصري أو صعيدي فيه موضوع الشد والجذب، مصر كلها عارفة وضع الصعايدة”.

قصة حب من 13 عامًا وصلة قرابة

قال والد الزوج إن العروسين أولاد عم، ويعيشوا قصة حب منذ 13 عامًا، ولا توجد أى مشــ اكل كما صورت المنشورات المتداولة عبر منصات التواصل الاجتماعى، موضحًا أنه تمت المبالغة فى الأمر ولم يتم نقله بالصورة الحقيقية، معقبًا: العروسين رقــ صوا وهيصوا وكلوا حمام ومفيش أي مشــ اكل.

تفاصيل واقعة عروس الاسماعيلية

أوضحت مها الخولي إن عروسة الإسماعيلية كانت متــ وترة للغاية خلال وضعها الماكياج، إلا أنها اعتادت ذلك فمعظم العرائس تكن متـــ وترات في هذا الوقت قبل الفرح تحديدا

عروسي الاسماعيلية

وأكدت مها أن العروسة لم تتأخر في السنتر الخاص بها كما أشيع بان هذا هو سبب المشــ كلة مع زوجها من الأساس، وما أدى إلى عصــ بيته الزائدة عليها، وضـــ ربه لها وسحلها في الشارع.

وأكملت مها: العريس مجاش ووقف أنا نزلت وشفته وهو كان بيسأل على مكاني وكنت أنا خلصت ميكب وكانت بتتصور فهو مكملتش 7 أو 8 دقايق لقيت الدنيا مقلوبة إيه ده اللي حصل ده مش فاهمة.

عروسي الاسماعيلية

وقالت مها: إن عروسة الإسماعيلية انفــ علت خلال لف الطرحة في نهاية تجهيزها، مركزتش أصلا حصل ايه مع جوزها كنت نزلت ومركزتش في سبب الموضوع

البنت كانت متــ وترة عادي بس جوزها جه ضــ ربها ليه أنا معرفش، مفيش حاجة حصلت قدامنا تقول ان هيحصل مشــ كلة خالص بالشكل ده، أنا اتصـــ دمت، أول ريأكشن جه على وشي ضحك من كتر الصــ دمة وبعدين عيـــ طت من الدهـــ شة، إزاي البنت يحصلها كده اللي شفته الفيديوز.

بداية أزمة عروسة الإسماعيلية

البداية بتداول مقطع مصور يظهر عريسًا من مدينة الإسماعيلية وهو ينهال بالضــ رب على عروسه أمام المارة واخذ يوجه لها اللكــ مات والصــ فعات دون النظر إلى أي اعتبارات إخلاقية أو عائلية، أثناء خروجها من الكوافير، قبل ذهابها للقاعة، لبدء مراسم الزفاف

عروسي الاسماعيلية

وهو ما جعل المارة تتجمع لمحاولة الدفاع عن العروسة، التي كانت ترتدى فستان زفافها، وبدأت تصــ رخ بصوت عالى قبل أن تفقد الوعى للحظات.

سبب أزمة عروس الإسماعيلية

كشفت شهود عيان، أن سبب اعتـــ داء العريس على عروسته، هو عندما ذهب العريس لأخذ عروسته من أحد مراكز التجميل بشارع السلطان حسين بمدينة الإسماعيلية وإذ يفــ اجئ بشقيقته تبلغه أن العروس تحدثت معها بصوت مرتفع أمام الناس مما جعله يستشيط غــ ضبًا ويعــ تدي بالضــ رب على العروس ويحاول حملها داخل سيارة الزفاف عنوة.

عروسي الاسماعيلية

أذيع بعد ذلك بثًا مباشرًا من منزل زوج عروس الإسماعيلية، أصحاب واقعة ضــ رب الرجل لعروسه بعد خروجها من الكوافير، ورصد لقاء مع أهالي العروسين، لكشف تفاصيل الواقعة كاملة.

وأكد والد الزوج عدم وجود أي مشــ اكل بين العروسين، موضحًا أن العروسين يعيشان الآن لحظات سعيدة بعد زواجهما، مشيرًا إلى أنه بعد الواقعة المنتشرة مباشرة توجه العروسان إلى القاعة ورقــ صا دون أى مشــ اكل.

رجال الشرطة يصطحبا العروسين لقسم الشرطة

تصرف العروس تجاه عروسته، جعل المارة يسنجدون برجال النجدة، الذين وصلوا خلال خنــ اقة العروسين، واصطحبوهم إلى قسم شرطة أول الإسماعيلية، من أجل تحرير محضر بالواقعة، لكن العروسان انصرفا من أمام القسم دون تحرير محضر بعد أن تدخل أهل العروسين وتم التصالح بينهم، وذهبا لقاعة الفرح، ورقــ صا سويًا، وعقب انتهاء مراسم الزواج والحفل في القاعة ذهبا إلى منزلهم.

مصففة شعر عروس الإسماعيلية تكشف التفاصيل

وكشفت مصففة شعر عروس الإسماعيلية أنها كانت تحاول أن تتواصل مع العروس في ليلة حفل الزفاف حتى تتفق معها على الميعاد الذي سوف تأتي لها فيه من أجل تجهيزها إلى حفل زفاها، ولكن العروس كانت لا ترد عليها حتى الساعة الثانية عشر في منتصف الليل، حيث أوضحت لها أنها لم تتواصل معها لأنها لم تتمكن من الوصول إلى العريس.

أضافت مصففة شعر عروس الإسماعيلية: العروسة قالتلي إنها ماكنتش عارفة توصل للعريس ومش عارفة أصلًا هو هيجي الساعة كام، بس اتفقنا إنها هتطلع من عندي الساعة 3، لكن هي من أول اليوم كانت متعــ صبة ومضــ ايقة وأول ما شوفتها كانت بتز عق أوي وقعدت تقولي إني اتأخرت عليها مع إني اتأخرت دقيقة واحدة بس.

وأشارت رودي مصففة شعر عروس الإسماعيلية، إلى أنها حاولت أن تمتص غـ ضب العروس لأنه نشب شجار بينها وبين محل الفساتين التي استأجرت منه فستان الزفاف، فقالت: حصلت مشـ كلة بسبب البادي اللي هتلبسه تحت الفستان وراحت المحل واتخــ انقت معاهم وقالتلهم هتصل بـ جوزي أجيبه.

رأي السوشيال ميديا في الواقعة

غرد حساب عبر تويتر يدعى مي قناوي: العروسة اللي عريسها ضــ ربها في الشارع اللي بيتقال عليها ماعندهاش كرامة عشان اتجوزته برضوا دي ياريت ماننساش إنها ضــ حية المجتمع اللي اعتاد ضـ رب الستات وإهــ انتهم، ضــ حية البيت اللي خرجت منه وخلاها تتقبل فعل زي دا.

فيما غرد حساب آخر يدعى أحمد: عمرنا ماسمعنا إن البدو والعربان ضــ ربوا امرأة، أبو جهل لما صــ فع وجه السيدة أسماء..شعر بالخزي والعــ ار، وقال للرجال حوله اكتموها عني حتى لايقول الناس أن رجال قريش يصــ فعون النساء، الرجولة انعـــ دمت خلاص لما تستقوى على واحدة ست وتضــ ربها.

كنت مبسوطة بشكلي قبل العمـــلية.. ديانا كرزون: الشرطة استدعت زوجي في حفل زفافي ومهري دينار

وعلق حساب يدعى هاجر أشرف عبر تويتر: هو احنا عايشين فين بجد؟؟ وإيه اللامبالاة اللي في الناس دي مفيش راجل فكر حتى يتدخل ويمنعه!! الواحد خــ ايف يحصله حاجه في الشارع والناس تمشي وتسيبه.

وعلق عبد الرحمن علاء عبر فيسبوك: عروسة إسماعيلية كملت الفرح عادي وبتقولكم حصل خير وبحبك ياحماتي عشان جبتيلي حياتي، وبعد المــ رمطة دي كلها الميكب ثابت بجد تحفة تسلم أيد الميكب ارتيست.

بقينا ملطشة للجمهور.. إيناس مكي: شخصيتي في سمكة و4 قروش تحث على العفة ولا تشبه منى زكي بأصحاب ولا أعز.. مشاهد حميمية ساخنة سبب استبعادي من مواطن ومخبر وحرامي

وعلق أخر على الواقعة على حساب فيسبوك: الناس اللي عمالين يقولوا اتصالحوا..اعتقد بعد البهــ دلة ديه البنت رجعت غــ صب عنها، انتوا شايفين العيلة أصلا مـــ رعبة ربنا يحميها منهم..ياجدعان وانتوا بتختاروا استنضفوا الأهل والزوج مش سوق العبيد، وفي الآخر بجد ياريت نخلينا في حالنا.

بدأت بالضــــرب والسحل وانتهت بالأحــضان وأكل الحـــمام.. ماذا حدث في أزمة عروسي الإسماعيلية؟

وعلقت أمنية أحمد عبر فيسبوك: عايزة أقول كلمتين مش أكتر على الضــ جة دي، زمان كنت أسمع إن الست الغلبانة المقـــ هورة من جوزها تقول أنا مضــ طرة أكمل معاه عشان أربي ولادي، واحدة زيك بقى لسه على البر إيه مبررها إنها تكمل مع حد مسح بكرامتها الأرض وهما لسه بيقولو ياهادي وخلاها فرجة لكل الناس.

وعلقت أخرى على فيسبوك: ياجماعة احنا قاعدين مقــ هورين ومتعــ صبين إن أزاي العروسة تتضــ رب في الشارع ويحصل فيها كدا قدام الناس، وهي دلوقتي بعد ما رقــ صت معاه عادي جدًا في الفرح روحوا البيت وطلعوا لايف واللي فاكر فيه حاجه يجي ياكل حمام يابيييه، صباح الفل كان عندهم حق الناس اللي ماتدخلتش في الشارع الحقيقة، لأن الكرامة لا تباع ولاتشترى، محدش بعد كده يتحمق بقى ويتدخل بين البصلة وقشرتها.

اتجوزت عرفي علشان محبتش زوجي وقتها.. المطربة حنان: فضلت أعيط 7 سنوات لما أعتزلت وقلعت الحجاب بالأمر

 

عز الدين عمر